II edycja

ŁUKASZ BARYS LAUREATEM II EDYCJI KONKURSU O NAGRODĘ DRAMATURGICZNĄ IM. TADEUSZA RÓŻEWICZA

Łkasz Barys
fot.M.Buksa

W sobotę 18 listopada w Teatrze Miejskim w Gliwicach odbyła się uroczystość finałowa II edycji Konkursu o Nagrodę Dramaturgiczną im. Tadeusza Różewicza. Nagrodę główną w wysokości 50 000 zł Kapituła przyznała Łukaszowi Barysowi za sztukę  „Szwaczka”.

Łukasz Barys jest poetą i prozaikiem, wydał książkę poetycką „Wysokie słońce” oraz powieści „Kości, które nosisz w kieszeni” i „Jeśli przecięto cię na pół”. Otrzymał Nagrodę im. Adama Włodka oraz Paszport „Polityki”.

 ‘Szwaczka’ to gorzka diagnoza kondycji współczesnych dwudziestokilkulatków – ich niedojrzałości, narcyzmu, lęku przed dorosłym życiem. Młode pokolenie w sztuce ma inną świadomość. To pokolenie jest dostosowane do nowych czasów. Ono sobie lepiej radzi. Bo wie, że trzeba sobie radzić. Choć może udaje, że tak jest?  Ba, chyba na pewno nie radzi sobie lepiej. Łukasz Barys ukazując Pokolenie Z, które wyrusza właśnie do walki o swój świat, swój los i los całej planety, zdobył się na współczucie dla obu stron, obu pokoleń. I to jest jego i nasze zwycięstwo. – napisała w laudacji Małgorzata Sikorska-Miszczuk, przewodnicząca Kapituły Nagrody, w której zasiadali Zyta Rudzka, Beniamin Bukowski, Roman Pawłowski i  Paweł Szkotak.

W finale konkursu znalazły się także dramaty Dobre papiery Anny Wakulik i Pray the gay away  Michała Kordy.

Nagroda, którą zainicjowaliśmy w 100 -lecie urodzin związanego przez wiele lat z Gliwicami Tadeusza Różewicza jest wyrazem naszej determinacji oraz wewnętrznej potrzeby czynnego wspierania twórców piszących dla teatru, promowania wartościowych zjawisk zachodzących we współczesnej dramaturgii w Polsce. Obecny sezon rozpoczęliśmy na Dużej Scenie prapremierą sztuki ‘Freak’ Piotra Rowickiego, wyróżnionej w ubiegłorocznej edycji Konkursu; na Scenie Kameralnej odbyła się kilka tygodni temu prapremiera ‘Dobrej Rodziny’ Joanny Oparek. Tuż po niej zrealizowaliśmy własnym sumptem ‘telewizyjną’ realizację utworu ‘Feblik’ Małgorzaty Maciejewskiej, która w 2022 r. zdobyła nagrodę główną – nagranie będzie bezpłatnie udostępnione w Internecie. W ręce czytelników oddaliśmy książkę – „Kartotekę Dramaturgiczną 1”,  a w niej trzy uznane w 2022 r. przez Kapitułę Konkursu za najlepsze sztuki autorstwa Małgorzaty Maciejewskiej, Jolanty Fainstein i Krzysztofa Szekalskiego.   Robimy zatem wszystko co możemy, aby dawać instytucjonalne oparcie autorom poświęcającym swój talent i czas  dla teatru.– powiedział Grzegorz Krawczyk, dyrektor Teatru Miejskiego w Gliwicach, przewodniczący Rady Programowej Nagrody.

Nagrodę dedykuję mojej teściowej, która jest szwaczką w zakładzie i opowiadała mi związane ze swoją pracą historie. Sztuka narodziła się ze słuchania. Chciałem, aby w mojej bohaterce widoczne były nie tylko problemy, ale też życiowa siłę, niezależność, na przekór wszystkiemu. – powiedział Łukasz Barys.

Łukasz Barys w swojej sztuce ‘Szwaczka’ stawia pytanie o kolejną, być może równie nierealną, jakość w stosunkach międzyludzkich – a jest nią współczucie. Współczucie dla siebie i innych. Czy jest możliwe? Przecież nie jesteśmy, jako ludzie, potworami? Przyjrzyjmy się naszemu ludzkiemu światu, proponuje autor Szwaczki. Chodźcie za mną. Zaprowadzę was do małego miasteczka. Wejdziemy cicho do czyjegoś mieszkania. W tym mieszkaniu zobaczycie cały świat. – wygłosiła w laudacji dla Łukasza Barysa przewodnicząca Kapituły Nagrody, Małgorzata Sikorska-Miszczuk

Cenię utwory uważne na formę. Napisane z szacunkiem dla słowa, nie zagadane. Posługujące  się skrótem, metaforą, w sposób oryginalny budujące sytuację dramatyczną. Patrzę na dramat jak na partyturę – zapis otwarty, który uruchamia myślenie, wyobraźnię, wywołuje emocje, odsłania świeże spojrzenie na doświadczenia egzystencjalne. Jednym z takich tekstów jest właśnie Szwaczka.  – mówi członkini Kapituły, Zyta Rudzka.

Podczas uroczystości Grzegorz Krawczyk otworzył kolejną, III edycję Konkursu, której finał odbędzie się jesienią 2024 roku.

LAUDACJA MAŁGORZATY SIKORSKIEJ-MISZCZUK DLA ŁUKASZA BARYSA

Tak bardzo chcieliśmy, żeby naszym dzieciom było lepiej.

O sztuce Łukasza Barysa „Szwaczka”

Jeszcze (całkiem niedawno) modne było słowo „czułość”. Apelowano, by było więcej czułości. Przekonywano, że byłoby nam dużo lepiej, gdybyśmy byli dla siebie czuli…

Prawdopodobnie to prawda, prawdopodobnie byłoby nam lepiej.

Łukasz Barys w swojej sztuce „Szwaczka” stawia pytanie o kolejną, być może równie nierealną, jakość w stosunkach międzyludzkich – a jest nią współczucie. Współczucie dla siebie i innych. Czy jest możliwe? Przecież nie jesteśmy, jako ludzie, potworami?

Przyjrzyjmy się naszemu ludzkiemu światu, proponuje autor „Szwaczki”. Chodźcie za mną. Zaprowadzę was do małego miasteczka. Wejdziemy cicho do czyjegoś mieszkania. W tym mieszkaniu zobaczycie cały świat.

Ale co to znaczy „cały świat”? Świat ma przecież tyle twarzy, to którą wybrać?

Niech to będzie twarz Kobiety w Średnim Wieku – proponuje Łukasz Barys. To ona jest właścicielką mieszkania w małym miasteczku. Właśnie przyjechał do niej w odwiedziny syn z dziewczyną. Oboje przed trzydziestką. Urodzeni w wolnej Polsce. Wykształceni. Świadomi. Wrażliwi. To przybysze z wielkiego miasta. Zaraz dwa pokolenia usiądą przy stole, zjedzą razem posiłek. Ups. Nie zjedzą. Kobieta w Średnim Wieku właśnie wróciła z pracy, w domu nie ma nic do jedzenia, pada śnieg, pizza nie dojedzie. Coś niepokojącego wisi w powietrzu.

Kobieta w Średnim Wieku jest bardzo zmęczona. Głodna. Praca ją wykańcza. Pora się zbuntować – radzi narzeczona. Kapitalizm w starym stylu to już przeszłość. Trzeba odnaleźć w sobie siłę do walki z właścicielem szwalni. Potrzebna jest nowa świadomość klasowa. Koniec z folwarczną mentalnością. Pora żyć, mieć coś dla siebie z życia – oto postulaty nowego pokolenia, jakże słuszne, a nawet bardziej niż słuszne.

Żyjemy w świecie, który ma gotowe odpowiedzi na wszystko, mówi (niewinnie) autor. Odpowiedzi na każdy problem. Pora z nich skorzystać, działać. Przecież świat tak przyspieszył, że z trudem za nim nadążamy. Dlatego słuchajmy tych, którzy uczą nas nadążać: coachów, psychologów, ekspertów, intelektualistów. Świat wymaga nieustannej samo-ewaluacji. Młode pokolenie, takie jak syn z narzeczoną, jest tego świadome. To pokolenie jest naszą nadzieją. Ono powie staremu jak żyć.

Tymczasem Kobieta w Średnim Wieku jest głodna. Budzi moje współczucie. Ma dużo zmartwień. Pieniądze, praca, przemijanie. Trzy razy „P”. Za chwilę dowie się od syna, że wszystko robiła źle.

Kobieta w Średnim Wieku patrzy w lustro. Kogo widzi? Osobę, która nie zna wielu mądrych, modnych i użytecznych słów. Widzi kobietę, która wróciła z pracy. W pracy pracowała, żeby jej syn miał lepiej w życiu. Myślę, że my wszyscy chcieliśmy, żeby nasze dzieci miały lepiej w życiu. Wolna Polska obiecywała lepszy świat. Chcieliśmy, by nasze dzieci osiągnęły to, co ten świat obiecuje.

I właśnie z tego powodu, z powodu tego Marzenia, Kobieta w Średnim Wieku nadużyła się. Może nie umiała postawić siebie w centrum swojego życia, może nie umiała zidentyfikować toksycznych wzorców z dzieciństwa, które każą całkowicie rezygnować z siebie?

Może nie umiała być szczęśliwa, a przecież szczęśliwa matka to szczęśliwe dziecko – tak piszą w poradnikach, ale Kobieta w Średnim Wieku nie czytała poradników i nie jeździła na warsztaty samorozwojowe. Pracowała w szwalni – cóż za smutna okoliczność przyrody.

Młode pokolenie w sztuce „Szwaczka” ma inną świadomość. To pokolenie jest dostosowane do nowych czasów. Ono sobie lepiej radzi. Bo wie, że trzeba sobie radzić. Choć może udaje, że sobie lepiej radzi? Ba, chyba na pewno nie radzi sobie lepiej.

A może młode pokolenie, dla którego Kobieta w Średnim Wieku tak bardzo się starała, p o p s u ł o się właśnie przez te starania? Może dostało za dużo? Nawet jeśli dostało za mało? Może dzieci nie powinny mieć lepiej? Może ten postulat epoki Transformacji wydaje teraz zgniłe owoce? Może dzieci powinny mieć lepiej, ale nie kosztem rodziców? Może to pokolenie nigdy tego kosztu nie doceni? Może to pokolenie nie nauczyło się współczucia?

A może cały ten świat jest do kitu?

A może w tym świecie, w którym tak trudno jest żyć i pracować, nie ma miejsca na współczucie dla innych?

A może jest tak, że i w tym niedoskonałym świecie jest szansa na to, że  w ł a s n e  cierpienie nie zajmie stu procent miejsca i znajdzie się w nim przestrzeń na współczucie dla innego człowieka?

Łukasz Barys ukazując Pokolenie Z, które wyrusza właśnie do walki o swój świat, swój los i los całej planety, zdobył się na współczucie dla obu stron, obu pokoleń.

I to jest jego i nasze zwycięstwo.

SZTUKI FINAŁOWE II EDYCJI

Kapituła Nagrody, po przeczytaniu dziewiętnastu sztuk, wybrała do etapu finałowego trzy dramaty. Są to w kolejności alfabetycznej:

„Dobre papiery”  Anny Wakulik – przewrotna opowieść o przywłaszczonej tożsamości, błyskotliwie żonglująca stereotypami narodowymi;

„Pray the Gay Away” Michała Kordy – przejmująca historia osób poddanych próbom zmiany orientacji seksualnej z homoseksualnej na heteroseksualną;

„Szwaczka” Łukasza Barysa – gorzka diagnoza kondycji współczesnych dwudziestokilkulatków – ich niedojrzałości, narcyzmu, lęku przed dorosłym życiem.

Wyboru dokonała Kapituła pod przewodnictwem Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk, w której zasiadają Zyta Rudzka, Beniamin Bukowski, Roman Pawłowski i Paweł Szkotak.

Cenię utwory uważne na formę. Napisane z szacunkiem dla słowa, nie zagadane. Posługujące  się skrótem, metaforą, w sposób oryginalny budujące sytuację dramatyczną. Patrzę na dramat jak na partyturę – zapis otwarty, który uruchamia myślenie, wyobraźnię, wywołuje emocje, odsłania świeże spojrzenie na doświadczenia egzystencjalne. I wśród tej puli tekstów zgłoszonych do 2 etapu Konkursu im. Tadeusza Różewicza, znalazłam sztuki, które w jakiś sposób spełniły moje oczekiwania.” – mówi członkini KapitułyZyta Rudzka.

PRZECZYTAJ NAGRODZONE SZTUKI

Powrót na górę
Skip to content