Do III edycji zgłoszono 112 utworów, spośród których Komisja Kwalifikacyjna rekomendowała do kolejnego etapu 19 najlepszych. Kapituła Nagrody wybrała do etapu finałowego trzy dramaty. Są to w kolejności alfabetycznej:
„Błoto” Łukasza Pawłowskiego – W post apokaliptycznym świecie, gdzieś na wsi, gdzieś w Polsce, w domu na uboczu mieszka dorosłe rodzeństwo. Próbują przetrwać, ona czeka na powrót ukochanego. Wokół giną ludzie. Ktoś wymierza sprawiedliwość. Sprawiedliwość?
„Kret/Mara” Katarzyny Szaulińskiej – Byłe kochanki spotykają się w skażonej, promieniotwórczej Strefie, zwanej „Jamą”. Jedna z kobiet umiera, druga ma w sobie Kreta. Co je łączy? Jaka zbrodnia? Co zabiło ludzi w „Jamie” i na zawsze skaziło tę ziemię?
„Norman Freeman” Agnieszki Jelonek – Na pewno coś się stanie, gdy uwierzysz w swoje „nowe, lepsze ja”. Od tej pory pojawią się dwie osoby, „ja” i „ja” w j e d n y m ciele – a to chyba zwiastuje kłopoty? Powitajmy Normana i Freemana w naszym nowym, wspaniałym świecie, dr Jekyll i Mr Hyde przesyłają im (?) pozdrowienia.
W półfinale III edycji znalazły się dramaty:
WSZYSTKIE ŚMIECI NASZEJ MATKI – Joanna Mazur
MARIA,ZOSIA, ANIA, FRANIA -SŁUŻĄCA NIE JEST DO GADANIA – Klaudia Gębska
SAY HI TO ABDO – Mikita Iljinchyk
ZAGAPIENI – Adam Sroka
MÓDL SIĘ ZA NAMI GRZESZNYMI – Maria Gustowska
DLACZEGO MI TO ROBISZ – Grzegorz Staszak
BOBÓWKA – Anna Chudek-Niczewska
DENTIST STORY – Michał Łukocz
ŁOWCY GŁÓW – Dorota Bator
LUTER/VON BORA – Adrian Szafrański
SZACHY – Marcin Bałczewski
MILCZĄC O KARWINIE – Bogusław Słupczyński
BIEDASZYBIE – Paweł Fic
CALUJCIE GO WSZYSCY . BIOPIC – Michał Piedziewicz
WHEN I LOST MYSELF… – Zuzanna Pajowska
TUBYLCY I PRZYBYSZE – Wiktor Rusin
Wyboru dokonała Kapituła pod przewodnictwem Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk, w której zasiadają Zyta Rudzka, Beniamin Bukowski, Roman Pawłowski i Paweł Szkotak.
„Dramaty, które znalazły się w finale tegorocznej edycji, łączy wspólny element: świat, w którym żyją bohaterowie (nasz świat) jest nie do wytrzymania. Uczucia, związki, emocje kosztują nieprawdopodobnie wysoką cenę. Angielszczyzna ujmuje to zwięźle – „the sky is the limit” (cenowy). Zerwane z łańcucha szaleństwo nie ogląda się na cierpienie innych. Szaleństwo urodziło się z cierpienia i nie zna empatii. „Chaos rządzi” jak powiedział martwy lis w „Antychryście” Larsa von Triera. Możemy się tylko zastanawiać, dlaczego tworzymy dla siebie takie zimne, nieczułe piekło?” – mówi o finałowych dramatach Małgorzata Sikorska-Miszczuk. Laureata III edycji Nagrody Różewicza poznamy 16 listopada 2024 r. podczas uroczystości finałowej w Teatrze Miejskim w Gliwicach. Tego dnia odbędzie się także premiera książki zawierającej teksty finałowe II edycji konkursu.
—
Zdjęcia finalistów:
K.Szaulińska – fot. Ł.Dynowski
Ł.Pawłowski – fot. Studio Naturalne Portrety
A.Jelonek – fot. B.Piotrowski