Trzy dramaty  w finale III edycji Konkursu

Do III edycji zgłoszono 112 utworów, spośród których Komisja Kwalifikacyjna rekomendowała do kolejnego etapu 19 najlepszych. Kapituła Nagrody wybrała do etapu finałowego trzy dramaty. Są to w kolejności alfabetycznej:

„Błoto” Łukasza Pawłowskiego – W post apokaliptycznym świecie, gdzieś na wsi, gdzieś w Polsce, w domu na uboczu mieszka dorosłe rodzeństwo. Próbują przetrwać, ona czeka na powrót ukochanego. Wokół giną ludzie. Ktoś wymierza sprawiedliwość. Sprawiedliwość?

„Kret/Mara” Katarzyny Szaulińskiej – Byłe kochanki spotykają się w skażonej, promieniotwórczej Strefie, zwanej „Jamą”. Jedna z kobiet umiera, druga ma w sobie Kreta. Co je łączy? Jaka zbrodnia? Co zabiło ludzi w „Jamie” i na zawsze skaziło tę ziemię?

„Norman Freeman” Agnieszki Jelonek – Na pewno coś się stanie, gdy uwierzysz w swoje „nowe, lepsze ja”. Od tej pory pojawią się dwie osoby, „ja” i „ja” w  j e d n y m  ciele – a to chyba zwiastuje kłopoty? Powitajmy Normana i Freemana w naszym nowym, wspaniałym świecie, dr Jekyll i Mr Hyde przesyłają im (?)  pozdrowienia.

W półfinale III edycji znalazły się dramaty:

WSZYSTKIE ŚMIECI NASZEJ MATKI – Joanna Mazur

MARIA,ZOSIA, ANIA, FRANIA -SŁUŻĄCA NIE JEST DO GADANIA – Klaudia Gębska

SAY HI TO ABDO – Mikita Iljinchyk

ZAGAPIENI – Adam Sroka

MÓDL SIĘ ZA NAMI GRZESZNYMI – Maria Gustowska

DLACZEGO MI TO ROBISZ – Grzegorz Staszak

BOBÓWKA – Anna Chudek-Niczewska

DENTIST STORY – Michał Łukocz

ŁOWCY GŁÓW – Dorota Bator

LUTER/VON BORA – Adrian Szafrański

SZACHY – Marcin Bałczewski

MILCZĄC O KARWINIE – Bogusław Słupczyński

BIEDASZYBIE – Paweł Fic

CALUJCIE GO WSZYSCY . BIOPIC – Michał Piedziewicz

WHEN I LOST MYSELF… – Zuzanna Pajowska

TUBYLCY I PRZYBYSZE – Wiktor Rusin

Wyboru dokonała Kapituła pod przewodnictwem Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk, w której zasiadają Zyta Rudzka, Beniamin Bukowski, Roman Pawłowski i Paweł Szkotak.

Dramaty, które znalazły się w finale tegorocznej edycji, łączy wspólny element: świat, w którym żyją bohaterowie (nasz świat) jest nie do wytrzymania. Uczucia, związki, emocje kosztują nieprawdopodobnie wysoką cenę. Angielszczyzna ujmuje to zwięźle – „the sky is the limit” (cenowy). Zerwane z łańcucha szaleństwo nie ogląda się na cierpienie innych. Szaleństwo urodziło się z cierpienia i nie zna empatii. „Chaos rządzi” jak powiedział martwy lis w „Antychryście” Larsa von Triera. Możemy się tylko zastanawiać, dlaczego tworzymy dla siebie takie zimne, nieczułe piekło?” – mówi o finałowych dramatach Małgorzata Sikorska-Miszczuk. Laureata III edycji Nagrody Różewicza poznamy 16 listopada 2024 r. podczas uroczystości finałowej w Teatrze Miejskim w Gliwicach. Tego dnia odbędzie się także premiera książki zawierającej teksty finałowe II edycji konkursu.  

Zdjęcia finalistów:

K.Szaulińska – fot. Ł.Dynowski

Ł.Pawłowski – fot. Studio Naturalne Portrety

A.Jelonek – fot. B.Piotrowski

Powrót na górę
Skip to content