W sobotę 18 listopada w Teatrze Miejskim w Gliwicach odbyła się uroczystość finałowa II edycji Konkursu o Nagrodę Dramaturgiczną im. Tadeusza Różewicza. Nagrodę główną w wysokości 50 000 zł Kapituła przyznała Łukaszowi Barysowi za sztukę „Szwaczka”.
Łukasz Barys jest poetą i prozaikiem, wydał książkę poetycką „Wysokie słońce” oraz powieści „Kości, które nosisz w kieszeni” i „Jeśli przecięto cię na pół”. Otrzymał Nagrodę im. Adama Włodka oraz Paszport „Polityki”.
‘Szwaczka’ to gorzka diagnoza kondycji współczesnych dwudziestokilkulatków – ich niedojrzałości, narcyzmu, lęku przed dorosłym życiem. Młode pokolenie w sztuce ma inną świadomość. To pokolenie jest dostosowane do nowych czasów. Ono sobie lepiej radzi. Bo wie, że trzeba sobie radzić. Choć może udaje, że tak jest? Ba, chyba na pewno nie radzi sobie lepiej. Łukasz Barys ukazując Pokolenie Z, które wyrusza właśnie do walki o swój świat, swój los i los całej planety, zdobył się na współczucie dla obu stron, obu pokoleń. I to jest jego i nasze zwycięstwo. – napisała w laudacji Małgorzata Sikorska-Miszczuk, przewodnicząca Kapituły Nagrody, w której zasiadali Zyta Rudzka, Beniamin Bukowski, Roman Pawłowski i Paweł Szkotak.
W finale konkursu znalazły się także dramaty Dobre papiery Anny Wakulik i Pray the gay away Michała Kordy.
Nagroda, którą zainicjowaliśmy w 100 -lecie urodzin związanego przez wiele lat z Gliwicami Tadeusza Różewicza jest wyrazem naszej determinacji oraz wewnętrznej potrzeby czynnego wspierania twórców piszących dla teatru, promowania wartościowych zjawisk zachodzących we współczesnej dramaturgii w Polsce. Obecny sezon rozpoczęliśmy na Dużej Scenie prapremierą sztuki ‘Freak’ Piotra Rowickiego, wyróżnionej w ubiegłorocznej edycji Konkursu; na Scenie Kameralnej odbyła się kilka tygodni temu prapremiera ‘Dobrej Rodziny’ Joanny Oparek. Tuż po niej zrealizowaliśmy własnym sumptem ‘telewizyjną’ realizację utworu ‘Feblik’ Małgorzaty Maciejewskiej, która w 2022 r. zdobyła nagrodę główną – nagranie będzie bezpłatnie udostępnione w Internecie. W ręce czytelników oddaliśmy książkę – „Kartotekę Dramaturgiczną 1”, a w niej trzy uznane w 2022 r. przez Kapitułę Konkursu za najlepsze sztuki autorstwa Małgorzaty Maciejewskiej, Jolanty Fainstein i Krzysztofa Szekalskiego. Robimy zatem wszystko co możemy, aby dawać instytucjonalne oparcie autorom poświęcającym swój talent i czas dla teatru.– powiedział Grzegorz Krawczyk, dyrektor Teatru Miejskiego w Gliwicach, przewodniczący Rady Programowej Nagrody.
Nagrodę dedykuję mojej teściowej, która jest szwaczką w zakładzie i opowiadała mi związane ze swoją pracą historie. Sztuka narodziła się ze słuchania. Chciałem, aby w mojej bohaterce widoczne były nie tylko problemy, ale też życiowa siłę, niezależność, na przekór wszystkiemu. – powiedział Łukasz Barys.
Łukasz Barys w swojej sztuce ‘Szwaczka’ stawia pytanie o kolejną, być może równie nierealną, jakość w stosunkach międzyludzkich – a jest nią współczucie. Współczucie dla siebie i innych. Czy jest możliwe? Przecież nie jesteśmy, jako ludzie, potworami? Przyjrzyjmy się naszemu ludzkiemu światu, proponuje autor Szwaczki. Chodźcie za mną. Zaprowadzę was do małego miasteczka. Wejdziemy cicho do czyjegoś mieszkania. W tym mieszkaniu zobaczycie cały świat. – wygłosiła w laudacji dla Łukasza Barysa przewodnicząca Kapituły Nagrody, Małgorzata Sikorska-Miszczuk
Cenię utwory uważne na formę. Napisane z szacunkiem dla słowa, nie zagadane. Posługujące się skrótem, metaforą, w sposób oryginalny budujące sytuację dramatyczną. Patrzę na dramat jak na partyturę – zapis otwarty, który uruchamia myślenie, wyobraźnię, wywołuje emocje, odsłania świeże spojrzenie na doświadczenia egzystencjalne. Jednym z takich tekstów jest właśnie Szwaczka. – mówi członkini Kapituły, Zyta Rudzka.
Podczas uroczystości Grzegorz Krawczyk otworzył kolejną, III edycję Konkursu, której finał odbędzie się jesienią 2024 roku.