Zapraszamy do lektury dramatów finałowych i półfinałowych ubiegłych edycji Konkursu o Nagrodę Dramaturgiczną im. Tadeusza Różewicza.
W kartotece sztuk znajdziecie także kwestionariusze dramaturgiczne autorów i nagrania fragmentów czytań. Jeśli szukacie dodatkowych informacji lub kontaktu z autorem, prosimy o wiadomość mailową (konkurs@nagrodarozewicza.pl)
Sortuj i filtruj bazę
Szukaj w bazie

Kret/Mara
Zwycięski dramat III edycji
Katarzyna
Szaulińska
Mara jest mamą i żoną. Zwyczajną, pomijając to, że w jej brzuchu zamieszkał kret. Chodzi po jej wnętrznościach i nie daje spokoju. Czy ma to coś wspólnego z wiadomością o ciężkiej chorobie byłej partnerki Mary – Alos? Mara wyrusza w podróż do miejsca, gdzie mieszka Alos – zniszczonej po zrzuceniu bomby, napromieniowanej kamienicy. Poznaje tam rozmawiającą ze śmieciami Odille oraz ogromną Yasqę. Patrzy też w oczy samej sobie, która umyślnie lub nie, wyrządziła mieszkańcom tego miejsca niewyobrażalną krzywdę.

Feblik
Zwycięski dramat I edycji
Małgorzata
Maciejewska
Realizacje: Teatr Miejski w Gliwicach (2023), Teatr Narodowy (2024)
Tekst innowacyjny językowo, zaskakujący, oryginalny. Tworzy obraz tajemniczego, quasi-wiejskiego świata, w którym główna bohaterka dokonuje zaskakującej transformacji.

Szachy
Marcin
Bałczewski
Dramat półfinałowy III edycji Konkursu
Krzysztof jeszcze kilka lat temu był jednym z najbardziej poczytnych i nagradzanych reportażystów. Jednakże po skandalu związanym z fałszowaniem historii stracił prawie wszystko. Teraz chce wrócić. Obserwując synów grających w olbrzymie szachy przypomina sobie słowa ojca „w szachy nauczył mnie grać przyjaciel z Kuby”. Krzysztof postanawia dowiedzieć się więcej i napisać reportaż o swojej rodzinie i nieżyjącym już od wielu lat ojcu, a także jego kubańskim przyjacielu.

Maria, Zosia, Ania, Frania, służąca nie jest do gadania!
Klaudia
Gębska
dramat półfinałowy III edycji Konkursu
Nieświadoma dowiaduje się o Poświęconej, Oświeceni nie mają pojęcia o czym mówią, a Kamienica pomaga wyrzucać małe dzieci do bagna. Opowieść o służącej Idzie Reimann, która mieszkała w (po)niemieckiej, opolskiej kamienicy, a teraz straszy na pralnio-strychu. Tekst służy budowaniu pokoju między fikcją, a faktem; w zetknięciu z przemocową herstorią i poczuciem humoru jak z opakowania chrupek Monster Munch.

Say Hi To Abdo
Mikita
Ilyinchyk
Sztuka półfinałowa III edycji Konkursu
Inspiracją do napisania tekstu stało się podróżowanie wzdłuż granicy polsko-białoruskiej, gdzie autor znalazł dokumenty i rzeczy osobiste migrantów, którzy od 2021 roku próbują przekroczyć europejską granicę. Dokumenty te stały się impulsem do stworzenia interdyscyplinarnego tekstu o przyszłości Europy. Tekst zawiera zatem dokumentalne śledztwo związane z kryzysem humanitarnym / wojną hybrydową na granicy europejskiej oraz utopijną refleksję na temat europejskiej odpowiedzialności za śmierć migrantów. Czas, w którym rozgrywa się tekst, to rok 2050, a zamiast UE istnieje Unia Euroislamska obejmująca 36 krajów kalifatu euroislamskiego. Rządząca partia fem-jihad organizuje Państwowy Instytut Ludobójstwa Narodów Arabskich, w ramach którego odbywają się procesy uczestników kryzysu humanitarnego: białoruskiej szefowej firmy turystycznej, która pracowała dla Łukaszenki i „sprowadzała” migrantów na granicę oraz europejskiego strażnika granicznego, który „chronił” swoją ojczyznę przed nielegalnymi uchodźcami. Proces opiera się na dowodach z dokumentów. Tekst wykorzystuje cyfrowy model do odtworzenia bohatera-ofiary, 28-letniego migranta z północnego Kurdystanu, który zginął na granicy. W ten sposób, dzięki digitalizacji znalezionych dokumentów, telefonu, biletu, paszportu Kurda – mamy pełny obraz jego ruchów i ostatnich dni jego życia. Tekst ma na celu postawienie przed europejską opinią publiczną palących pytań na temat migracji, akceptacji migracji, zaniedbań i kryzysu prawnego w Europie.

Kiedy przyjdzie rzeźnik
Paweł
Fic
Kiedy przyjdzie rzeźnik to dramat o ofierze składanej bezimiennemu bogu w imię poszukiwania szczęścia, to wreszcie historia dziecka uwikłanego w nędzę rodzinnego życia, sztuka o potrzebie poczucia bezpieczeństwa w obliczu utraconej nadziei, o nieuleczonych traumach i przeczuciu, że jesteśmy tylko narzędziem w rękach samolubnych kapłanów egoistycznego zadowolenia. Nad zwykłym świniobiciem zawisa niezrozumiała groza, napięcie rosnące z każdym powtórzeniem frazy „kiedy przyjdzie rzeźnik?”. Bezimienna dziewczyna staje się ofiarą w rękach ojca. Sztuka półfinałowa II edycji Konkursu

Biedaszybie
Paweł
Fic
Sztuka półfinałowa III edycji Konkursu W Biedaszybiu zawisamy ponad polem usianym mrowiem ludzi, szukających w zalanych błotem szybikach tego, co ogrzeje ich życie. Umorusani, czarni od pyłu, otępieli od bólu i zmęczenia nie patrzą na innych w walce za drobiną szczęścia, promieniem światła, które przywołuje nadzieję że każdy może odnaleźć pokój pośród największej biedy. Historia Ludwika, pochodzącego z robotniczej rodziny z Górnego Śląska, prowadzi przez kolejne odsłony rodzinnych zdarzeń i spotkań aż do bitwy, która rozegrała się pomiędzy robotnikami o biedaszyby w kolonii Agnieszki w dzisiejszych Katowicach.

When I lost myself
Zuzanna
Pajowska
Sztuka półfinałowa III edycji Konkursu
Tekst powstał z inspiracji próbą opisania płaszczyzn olfaktorycznych, ponieważ moja mama w pewnym momencie życia permanentnie utraciła zmysł węchu. Przez co próbowałam znaleźć odpowiednie taktyki oraz narzędzia do opisania zapachów za pomocą słów, atmosfery i imersji. WHEN I LOST MYSELF […] skupia się na grze z perspektywą osoby mówiącej, na uchwyceniu dramaturgii rozpadu relacji miłosnej z wykorzystaniem aspektów opisu płaszczyzn zapachowych zamiast tradycyjnych narracji stosowanych w tego typu gatunkach melodramatycznych, a jednocześnie pracuje z konwencjami poszukiwania wymiarów queerowości w opowiadaniu o miłości lesbijskiej. Do materialnej wersji tekstu skomponowałam filcową wkładkę, nasączoną zapachową kompozycją mojego autorstwa.

Módl się za nami grzesznymi
Maria
Gustowska
Sztuka półfinałowa III edycji
Zapis pamięci obrzędów, modlitw, i pieśni, związanych z katolicyzmem. To próba odtworzenia wspomnień, zrozumienia i zauważenia ich wpływu. W tekście powołanych zostaje pięć bohaterek – pięć Marii, odnoszących się do charakterystycznych figur kobiecych w katolicyzmie. Towarzyszy im chór Marii / dziewczynek ze scholi, który cytuje fragmenty pieśni i modlitw, budując w ten sposób rytmiczną, momentami litanijną strukturę tekstu.

Wszystkie śmieci naszej matki
Joanna
Mazur
Sztuka półfinałowa III edycji Konkursu
Opowieść o rodzeństwie, które dostaje informację o śmierci swojej matki. Wieść przychodzi w momencie, w którym obydwoje – chociaż osobno – borykają się z problemami w relacjach. Wspólna wyprawa do rodzinnego domu daje okazję do zbliżenia, porozmawiania i konfrontacji z doświadczeniami sprzed lat. Pełne szpargałów mieszkanie i niespodziewany zwrot akcji budzi głęboko zakopane wspomnienia i odsłania zapomniane lub nieoczywiste absurdy rodzinnych zmagań.

XYZ
Krzysztof
Szekalski
Sztuka finałowa I edycji Konkursu
Tekst dramatu rozpoznaje i precyzyjnie nazywa lęki i cierpienie, które spowodowała wojna w Ukrainie – zarówno u jej mieszkańców, bezpośrednio dotkniętych konfliktem, jak i w nas samych, sąsiadach, dzielących granicę z Ukrainą. Powstał przejmujący teatralny obraz kruchości i iluzoryczności ludzkiej egzystencji.

mama ma szorstkie ręce
Jolanta
Fainstein
Sztuka finałowa I edycji Konkursu
Poetycki, melancholijny obraz „rodziny w bloku”, skupiony na postaci matki. Kobiecość, męskość, więzy rodzinne, normy społeczne – wszystko przedstawione i opisane językiem nieoczywistym, zabawnym i smutnym jednocześnie.

Dlaczego mi to robisz
Grzegorz
Staszak
Sztuka półfinałowa III edycji Konkursu
Bohaterowie sztuki – Paweł i Agata – zmagają się z bolesnymi wspomnieniami nastoletnich czasów, w których byli dręczeni przez rówieśników. Choć minęły lata – hejt i przemoc, jakich wtedy doświadczyli, nie pozwalają im normalnie funkcjonować. Każdego dnia próbują przeciwstawić się nie tylko koszmarom z przeszłości, ale i oprawcom, którzy po latach znów pukają do ich drzwi.

Bobówka
Anna
Chudek-Niczewska
sztuka półfinałowa III edycji Konkursu
Kto z nas czasami nie lubi sobie podjeść? Pocieszyć się czekoladką? Kto z nas nie ocenia drugiego człowieka, tylko po wyglądzie, nic o nim nie wiedząc? BOBÓWKA, to historia Natalii borykającej się z problemem otyłości. Rodzice nie dogadują się, w szkole nie ma przyjaciół, a babcia to dziwaczka. Dziewczyna próbuje zmierzyć się z tym kim jest w świecie. Chce zmienić swój los, ale start ma utrudniony. To zabawna opowieść o próbie zrozumienia siebie. Czy tytułowa BOBÓWKA przeistoczy się w pięknego motyla?

Luter/ von Bora
Adrian
Szafrański
Sztuka półfinałowa III edycji Konkursu
Akcja Luter/ von Bora rozpoczyna się wiosną 1523 roku, a kończy latem 1525 roku. Opowiada o okolicznościach spotkania zakonnicy z klasztoru w Nimbschen i mnicha z Wittenbergi. Ona to Katarzyna von Bora, on Marcin Luter. W tle niepokój reformacji, księża negocjują zmiany barw kościelnych, dyskutowane jest i na nowo interpretowane podejście do spraw wiary, organizowane są potajemne przemyty zakonnic i randki w ciemno z mnichami, którzy zastanawiają się nad zmianą wyznania. To czas, kiedy papież nie bardzo przejmuje się jeszcze wypadkami w Wittenberdze, za to sprawca całego zamieszania Marcin Luter, który przybił swoich 95 tez do drzwi kościoła zamkowego, czym wywołał niemałe poruszenie i w krótkim czasie stał się bardzo popularny, mierzy się z konsekwencjami swojego pomysłu.

Norman Freeman
Agnieszka
Jelonek
Sztuka finałowa III edycji Konkursu
Norman i Freeman są ze sobą w dziwnej, może przyjacielskiej, a może romantycznej relacji, do momentu, w którym Norman zdaje sobie sprawę się, że spotykanie się z Freemanem zaczyna go drogo kosztować. Norman próbuje zakończyć toksyczną znajomość, ale okazuje się, że to nie jest łatwe, jakby był uzależniony, jakby nie potrafił uwierzyć w możliwość życia bez Freemana. Freeman, pozornie niezależny, nie zamierza pozwolić Normanowi odejść. „Żeby przeżyć, musiałem zamieszkać po stronie depresji” usłyszałam od kogoś z chorobą afektywną dwubiegunową. Wyobrażałam sobie, co to właściwie znaczy. Jak może wyglądać relacja dwóch męskich „ja”, z których jeden w swoim szaleństwie jest aktywny, ryzykujący i działający (więc atrakcyjny), a drugi – depresyjny, nieszczęśliwy i wątpiący. Który zdominuje którego? Ostatecznie, nie potrzeba choroby psychicznej, żeby mieć w sobie nie tylko Normanów i Freemanów, ale także wiele innych postaci. Być całym chórem, często sprzecznych głosów, starać się wybierać te, które są dobre i ponosić porażki, szukać równowagi i ją tracić.