Zapraszamy do lektury dramatów finałowych i półfinałowych ubiegłych edycji Konkursu o Nagrodę Dramaturgiczną im. Tadeusza Różewicza.

W kartotece sztuk znajdziecie także kwestionariusze dramaturgiczne autorów i nagrania fragmentów czytań. Jeśli szukacie dodatkowych informacji lub kontaktu z autorem, prosimy o wiadomość mailową (konkurs@nagrodarozewicza.pl)

Sortuj i filtruj bazę

Szukaj w bazie

Kret/Mara

Zwycięski dramat III edycji

Katarzyna

Szaulińska

Mara jest mamą i żoną. Zwyczajną, pomijając to, że w jej brzuchu zamieszkał kret. Chodzi po jej wnętrznościach i nie daje spokoju. Czy ma to coś wspólnego z wiadomością o ciężkiej chorobie byłej partnerki Mary – Alos? Mara wyrusza w podróż do miejsca, gdzie mieszka Alos – zniszczonej po zrzuceniu bomby, napromieniowanej kamienicy. Poznaje tam rozmawiającą ze śmieciami Odille oraz ogromną Yasqę. Patrzy też w oczy samej sobie, która umyślnie lub nie, wyrządziła mieszkańcom tego miejsca niewyobrażalną krzywdę.

Edycja III

Łukasz Barys

Szwaczka

Zwycięski dramat II edycji

Łukasz

Barys

Realizacja: Teatr Miejski w Gliwicach (2024)

Gorzka diagnoza kondycji współczesnych dwudziestokilkulatków – ich niedojrzałości, narcyzmu, lęku przed dorosłym życiem.

Edycja II

Małgorzata Maciejewska

Feblik

Zwycięski dramat I edycji

Małgorzata

Maciejewska

Realizacje: Teatr Miejski w Gliwicach (2023), Teatr Narodowy (2024)

Tekst innowacyjny językowo, zaskakujący, oryginalny. Tworzy obraz tajemniczego, quasi-wiejskiego świata, w którym główna bohaterka dokonuje zaskakującej transformacji.

Edycja I

Marcin Bałczewski dramatopisarz

Szachy

Marcin

Bałczewski

Dramat półfinałowy III edycji Konkursu

Krzysztof jeszcze kilka lat temu był jednym z najbardziej poczytnych i nagradzanych reportażystów. Jednakże po skandalu związanym z fałszowaniem historii stracił prawie wszystko. Teraz chce wrócić. Obserwując synów grających w olbrzymie szachy przypomina sobie słowa ojca „w szachy nauczył mnie grać przyjaciel z Kuby”. Krzysztof postanawia dowiedzieć się więcej i napisać reportaż o swojej rodzinie i nieżyjącym już od wielu lat ojcu, a także jego kubańskim przyjacielu.

Edycja III

Maria, Zosia, Ania, Frania, służąca nie jest do gadania!

Klaudia

Gębska

dramat półfinałowy III edycji Konkursu

Nieświadoma dowiaduje się o Poświęconej, Oświeceni nie mają pojęcia o czym mówią, a Kamienica pomaga wyrzucać małe dzieci do bagna. Opowieść o służącej Idzie Reimann, która mieszkała w (po)niemieckiej, opolskiej kamienicy, a teraz straszy na pralnio-strychu. Tekst służy budowaniu pokoju między fikcją, a faktem; w zetknięciu z przemocową herstorią i poczuciem humoru jak z opakowania chrupek Monster Munch.

Edycja III

Mikita Ilyinchyk dramatopisarz

Say Hi To Abdo

Mikita

Ilyinchyk

Sztuka półfinałowa III edycji Konkursu

Inspiracją do napisania tekstu stało się podróżowanie wzdłuż granicy polsko-białoruskiej, gdzie autor znalazł dokumenty i rzeczy osobiste migrantów, którzy od 2021 roku próbują przekroczyć europejską granicę. Dokumenty te stały się impulsem do stworzenia interdyscyplinarnego tekstu o przyszłości Europy. Tekst zawiera zatem dokumentalne śledztwo związane z kryzysem humanitarnym / wojną hybrydową na granicy europejskiej oraz utopijną refleksję na temat europejskiej odpowiedzialności za śmierć migrantów. Czas, w którym rozgrywa się tekst, to rok 2050, a zamiast UE istnieje Unia Euroislamska obejmująca 36 krajów kalifatu euroislamskiego. Rządząca partia fem-jihad organizuje Państwowy Instytut Ludobójstwa Narodów Arabskich, w ramach którego odbywają się procesy uczestników kryzysu humanitarnego: białoruskiej szefowej firmy turystycznej, która pracowała dla Łukaszenki i „sprowadzała” migrantów na granicę oraz europejskiego strażnika granicznego, który „chronił” swoją ojczyznę przed nielegalnymi uchodźcami. Proces opiera się na dowodach z dokumentów. Tekst wykorzystuje cyfrowy model do odtworzenia bohatera-ofiary, 28-letniego migranta z północnego Kurdystanu, który zginął na granicy. W ten sposób, dzięki digitalizacji znalezionych dokumentów, telefonu, biletu, paszportu Kurda – mamy pełny obraz jego ruchów i ostatnich dni jego życia. Tekst ma na celu postawienie przed europejską opinią publiczną palących pytań na temat migracji, akceptacji migracji, zaniedbań i kryzysu prawnego w Europie.

Edycja III

Paweł Fic

Kiedy przyjdzie rzeźnik

Paweł

Fic

Kiedy przyjdzie rzeźnik to dramat o ofierze składanej bezimiennemu bogu w imię poszukiwania szczęścia, to wreszcie historia dziecka uwikłanego w nędzę rodzinnego życia, sztuka o potrzebie poczucia bezpieczeństwa w obliczu utraconej nadziei, o nieuleczonych traumach i przeczuciu, że jesteśmy tylko narzędziem w rękach samolubnych kapłanów egoistycznego zadowolenia. Nad zwykłym świniobiciem zawisa niezrozumiała groza, napięcie rosnące z każdym powtórzeniem frazy „kiedy przyjdzie rzeźnik?”. Bezimienna dziewczyna staje się ofiarą w rękach ojca. Sztuka półfinałowa II edycji Konkursu

Edycja II

Paweł Fic

Biedaszybie

Paweł

Fic

Sztuka półfinałowa III edycji Konkursu W Biedaszybiu zawisamy ponad polem usianym mrowiem ludzi, szukających w zalanych błotem szybikach tego, co ogrzeje ich życie. Umorusani, czarni od pyłu, otępieli od bólu i zmęczenia nie patrzą na innych w walce za drobiną szczęścia, promieniem światła, które przywołuje nadzieję że każdy może odnaleźć pokój pośród największej biedy. Historia Ludwika, pochodzącego z robotniczej rodziny z Górnego Śląska, prowadzi przez kolejne odsłony rodzinnych zdarzeń i spotkań aż do bitwy, która rozegrała się pomiędzy robotnikami o biedaszyby w kolonii Agnieszki w dzisiejszych Katowicach.

Edycja III

Zuzanna Pajowska

When I lost myself

Zuzanna

Pajowska

Sztuka półfinałowa III edycji Konkursu

Tekst powstał z inspiracji próbą opisania płaszczyzn olfaktorycznych, ponieważ moja mama w pewnym momencie życia permanentnie utraciła zmysł węchu. Przez co próbowałam znaleźć odpowiednie taktyki oraz narzędzia do opisania zapachów za pomocą słów, atmosfery i imersji. WHEN I LOST MYSELF […] skupia się na grze z perspektywą osoby mówiącej, na uchwyceniu dramaturgii rozpadu relacji miłosnej z wykorzystaniem aspektów opisu płaszczyzn zapachowych zamiast tradycyjnych narracji stosowanych w tego typu gatunkach melodramatycznych, a jednocześnie pracuje z konwencjami poszukiwania wymiarów queerowości w opowiadaniu o miłości lesbijskiej. Do materialnej wersji tekstu skomponowałam filcową wkładkę, nasączoną zapachową kompozycją mojego autorstwa.

Edycja III

Tubylcy i przybysze

Wiktor

Rusin

Sztuka półfinałowa III edycji Konkursu

Edycja III

Maria Gustowska

Módl się za nami grzesznymi

Maria

Gustowska

Sztuka półfinałowa III edycji

Zapis pamięci obrzędów, modlitw, i pieśni, związanych z katolicyzmem. To próba odtworzenia wspomnień, zrozumienia i zauważenia ich wpływu. W tekście powołanych zostaje pięć bohaterek – pięć Marii, odnoszących się do charakterystycznych figur kobiecych w katolicyzmie. Towarzyszy im chór Marii / dziewczynek ze scholi, który cytuje fragmenty pieśni i modlitw, budując w ten sposób rytmiczną, momentami litanijną strukturę tekstu.

Edycja III

Łukasz Pawłowski

Błoto

Łukasz

Pawłowski

Sztuka finałowa III edycji Konkursu

W post apokaliptycznym świecie, gdzieś na wsi, gdzieś w Polsce, w domu na uboczu mieszka dorosłe rodzeństwo. Próbują przetrwać, ona czeka na powrót ukochanego. Wokół giną ludzie. Ktoś wymierza sprawiedliwość. Sprawiedliwość?

Edycja III

Joanna Mazur

Wszystkie śmieci naszej matki

Joanna

Mazur

Sztuka półfinałowa III edycji Konkursu

Opowieść o rodzeństwie, które dostaje informację o śmierci swojej matki. Wieść przychodzi w momencie, w którym obydwoje – chociaż osobno – borykają się z problemami w relacjach. Wspólna wyprawa do rodzinnego domu daje okazję do zbliżenia, porozmawiania i konfrontacji z doświadczeniami sprzed lat. Pełne szpargałów mieszkanie i niespodziewany zwrot akcji budzi głęboko zakopane wspomnienia i odsłania zapomniane lub nieoczywiste absurdy rodzinnych zmagań.

Edycja III

XYZ

Krzysztof

Szekalski

Sztuka finałowa I edycji Konkursu

Tekst dramatu rozpoznaje i precyzyjnie nazywa lęki i cierpienie, które spowodowała wojna w Ukrainie – zarówno u jej mieszkańców, bezpośrednio dotkniętych konfliktem, jak i w nas samych, sąsiadach, dzielących granicę z Ukrainą. Powstał przejmujący teatralny obraz kruchości i iluzoryczności ludzkiej egzystencji.

Edycja I

Jolanta Fainstein

mama ma szorstkie ręce

Jolanta

Fainstein

Sztuka finałowa I edycji Konkursu

Poetycki, melancholijny obraz „rodziny w bloku”, skupiony na postaci matki. Kobiecość, męskość, więzy rodzinne, normy społeczne – wszystko przedstawione i opisane językiem nieoczywistym, zabawnym i smutnym jednocześnie.

Edycja I

Anna Wakulik

Dobre papiery

Anna

Wakulik

Sztuka finałowa II edycji Konkursu

Przewrotna opowieść o przywłaszczonej tożsamości, błyskotliwie żonglująca stereotypami narodowymi.

Edycja II

Michał Korda

Pray the gay away

Michał

Korda

Sztuka finałowa II edycji Konkursu

Przejmująca historia osób poddanych próbom zmiany orientacji seksualnej z homoseksualnej na heteroseksualną.

Edycja II

Dlaczego mi to robisz

Grzegorz

Staszak

Sztuka półfinałowa III edycji Konkursu

Bohaterowie sztuki – Paweł i Agata – zmagają się z bolesnymi wspomnieniami nastoletnich czasów, w których byli dręczeni przez rówieśników. Choć minęły lata – hejt i przemoc, jakich wtedy doświadczyli, nie pozwalają im normalnie funkcjonować. Każdego dnia próbują przeciwstawić się nie tylko koszmarom z przeszłości, ale i oprawcom, którzy po latach znów pukają do ich drzwi.

Edycja III

Bobówka

Anna

Chudek-Niczewska

sztuka półfinałowa III edycji Konkursu

Kto z nas czasami nie lubi sobie podjeść? Pocieszyć się czekoladką? Kto z nas nie ocenia drugiego człowieka, tylko po wyglądzie, nic o nim nie wiedząc? BOBÓWKA, to historia Natalii borykającej się z problemem otyłości. Rodzice nie dogadują się, w szkole nie ma przyjaciół, a babcia to dziwaczka. Dziewczyna próbuje zmierzyć się z tym kim jest w świecie. Chce zmienić swój los, ale start ma utrudniony. To zabawna opowieść o próbie zrozumienia siebie. Czy tytułowa BOBÓWKA przeistoczy się w pięknego motyla?

Edycja III

Luter/ von Bora

Adrian

Szafrański

Sztuka półfinałowa III edycji Konkursu

Akcja Luter/ von Bora rozpoczyna się wiosną 1523 roku, a kończy latem 1525 roku. Opowiada o okolicznościach spotkania zakonnicy z klasztoru w Nimbschen i mnicha z Wittenbergi. Ona to Katarzyna von Bora, on Marcin Luter. W tle niepokój reformacji, księża negocjują zmiany barw kościelnych, dyskutowane jest i na nowo interpretowane podejście do spraw wiary, organizowane są potajemne przemyty zakonnic i randki w ciemno z mnichami, którzy zastanawiają się nad zmianą wyznania. To czas, kiedy papież nie bardzo przejmuje się jeszcze wypadkami w Wittenberdze, za to sprawca całego zamieszania Marcin Luter, który przybił swoich 95 tez do drzwi kościoła zamkowego, czym wywołał niemałe poruszenie i w krótkim czasie stał się bardzo popularny, mierzy się z konsekwencjami swojego pomysłu.

Edycja III

Norman Freeman

Agnieszka

Jelonek

Sztuka finałowa III edycji Konkursu

Norman i Freeman są ze sobą w dziwnej, może przyjacielskiej, a może romantycznej relacji, do momentu, w którym Norman zdaje sobie sprawę się, że spotykanie się z Freemanem zaczyna go drogo kosztować. Norman próbuje zakończyć toksyczną znajomość, ale okazuje się, że to nie jest łatwe, jakby był uzależniony, jakby nie potrafił uwierzyć w możliwość życia bez Freemana. Freeman, pozornie niezależny, nie zamierza pozwolić Normanowi odejść. „Żeby przeżyć, musiałem zamieszkać po stronie depresji” usłyszałam od kogoś z chorobą afektywną dwubiegunową. Wyobrażałam sobie, co to właściwie znaczy. Jak może wyglądać relacja dwóch męskich „ja”, z których jeden w swoim szaleństwie jest aktywny, ryzykujący i działający (więc atrakcyjny), a drugi – depresyjny, nieszczęśliwy i wątpiący. Który zdominuje którego? Ostatecznie, nie potrzeba choroby psychicznej, żeby mieć w sobie nie tylko Normanów i Freemanów, ale także wiele innych postaci. Być całym chórem, często sprzecznych głosów, starać się wybierać te, które są dobre i ponosić porażki, szukać równowagi i ją tracić.

Edycja III

Powrót na górę
Przejdź do treści